Щодо нарахування єдиного внеску
Щодо нарахування єдиного внеску
Державна податкова служба України з метою реалізації єдиної державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиною внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) повідомляє наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Перелік платників єдиного внеску, права та їх обов’язки щодо нарахування та сплати передбачено статтям 4, 6, 9 Закону України від 08 липня 2010 року №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон №2464).
В той же час з метою приведення законодавчої бази, зокрема з питань сплати єдиного внеску, у відповідність до умов функціонування в режимі воєнного стану, Законом України від 15.03.2022 №2120-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» розділ VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2464 доповнено пунктом 919, відповідно до якого тимчасово, з 01 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом дванадцяти місяців після припинення або скасування воєнного стану, особи, зазначені у пунктах 4, 5, 51 частини першої статті 4 Закону №2464, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе. При цьому положення абзацу другого пункту 2 частини першої статті 7 Закону №2464 щодо таких періодів для таких осіб не застосовується.
Отже, відповідно до норм Закону №2464 з 01 березня 2022 року голова фермерського господарства має право не сплачувати єдиний внесок за себе.
Разом з тим повідомляємо, що Законом України від 24 червня 2004 року №1877-ІV «Про державну підтримку сільського господарства України» (далі – Закон №1877) визначено основи державної політики у бюджетній, кредитній, ціновій, регуляторній та інших сферах державного управління щодо стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції та розвитку аграрного ринку, а також забезпечення продовольчої безпеки населення.
Пунктом 131.3 статі 131 Закону №1877 визначено розмір єдиного внеску, який сплачує голова за себе та за кожного з членів свого фермерського господарства (якщо вони не підлягають страхуванню на інших засадах), необхідний для фінансової підтримки через механізм доплати єдиного внеску.
Відповідно до статті 131 Закону №1877 Кабінетом Міністрів України постановою від 22 травня 2019 року №565 затверджено Порядок надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб – членів/голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - Порядок).
Пунктом 25 Порядку визначено, що члени/голова сімейного фермерського господарства втрачають право на доплату в разі, зокрема, несплати внеску в розмірах, визначених пунктом 4 цього Порядку, за підсумками кварталу: несплати внеску в розмірах, визначених пунктом 4 цього Порядку, за підсумками року.
Станом на сьогодні зміни щодо застосування норм Закону №1877, в частині правомірності надання доплати, з урахуванням норм пункту 919 Закону №2464, не застосовувались.
В свою чергу, ДПС направлено лист до Міністерства фінансів України (далі – Мінфін) від 01.11.2022 №1796/4/99-00-24-03-01-04, яким повідомлено про колізію в законодавстві стосовно надання додаткової фінансової підтримки через механізм доплати єдиного внеску та зазначено власну позицію щодо даного питання, а саме: у разі несплати або сплати не в повному обсязі зазначеними платниками єдиного внеску у сумі, передбаченою статтею 13 Закону №1877, такі платники втрачають право на отримання такої доплати.
Листом від 16.11.2022 №06010-13-5/26951 Мінфін підтримав позицію ДПС та зазначив про направлення листа від 01.11.2022 №1796/4/99-00-24-03-01-04 до Міністерства аграрної політики України (далі – Мінагро), як головному розпоряднику бюджетних коштів, який здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі, а також головним органом в системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, серед іншого, формування та реалізує державну аграрну політику та державну політику у сфері сільського господарства.
Мінагро листом від 24.11.2022 №21-1640-05.1/24080 повідомило, що мають право на доплату єдиного внеску платники, які виконують умови, визначені пунктом 131.3 статті 131 Закону №1877.
Враховуючи зазначене, право на отримання додаткової фінансової підтримки має голова СФГ, який виконав умови, передбачені пунктом 131.З статті 131 Закону №1877, в частині своєчасної та в повній мірі сплаті єдиного внеску.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області
Людмила КОБЕЛЬ
Погоджено:
Наталія СОРОКА