Консультує Міністрерство юстиції
Типові помилки та методичні рекомендації під час підготовки скарги на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав
При Головному територіальному управлінні юстиції у Тернопільській області діє Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі – Комісія), що забезпечує розгляд скарг у сфері реєстрації бізнесу та нерухомості.
До повноважень Комісії належить розгляд скарг на:
1) рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав та рішення, згідно з яким проведено реєстраційну дію);
2) дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації.
Розгляд скарг здійснюється за заявою особи, яка вважає, що її права порушено, що подається виключно у письмовій формі, та повинна містити обов’язкові відомості, передбачені частиною 5 статті 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» та частиною 5 статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закони), а також відомості про бажання скаржника та/або його представника взяти участь у розгляді відповідної скарги по суті та про один із способів, в який скаржник бажає отримати повідомлення про зазначений розгляд.
Наголошуємо, що відсутність у скарзі обов’язкових відомостей, передбачених вказаними Законами, не є підставою для відмови у її реєстрації, однак є підставою для відмови у задоволенні скарги без розгляду по суті.
Ключовим у контексті підготовки скарг є належне обґрунтування скаржником своїх вимог. Суб’єкт права на подання відповідної скарги повинен навести переконливі доводи на підтвердження незаконності рішення, дії або бездіяльності держреєстратора.
Зокрема, не вважається належним обґрунтуванням лише посилання на статті Законів і відтворення їх змісту без чіткої вказівки на те, в чому саме полягає порушення вимог законодавства, вчинене державним реєстратором.
Нерідко суб’єкти права на подання скарги фактично вказують на невідповідність закону не рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, а дії автора реєстраційної заяви, який, наприклад, підробив документи, подані для реєстрації, про що держреєстратор не міг знати.
Також слід пам’ятати, що статтями 34 та 37 Законів передбачено вичерпний перелік рішень, скарги на які розглядаються Мін’юстом та його територіальними органами в порядку, визначеному цією статтею.
Зокрема, скарги на рішення про відмову в державній реєстрації права розглядають територіальні органи, але виключно щодо державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав, який провадить діяльність у межах території, на якій діє відповідний територіальний орган.
Найбільш поширеним недоліком є оскарження до Мін’юсту, а не його територіального орану, рішення про відмову в державній реєстрації, вчинене державним реєстратором територіального органу, відсутність обов’язкових відомостей у скарзі, закінчення встановленого законом строку подання скарги.
Скаргу можна подати до Головного територіального управління юстиції у Тернопільській області за адресою: вул. Грушевського,
Головне територіальне управління юстиції у Тернопільській області